Efforts to Increase the Learning Interest of MI/SD Students Through the Application of Picture and Picture Strategies in Science Subjects

  • Linda Damayanti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
Keywords: Interest in Learning, Science Learning, Picture and Picture, Learning Strategies

Abstract

Elementary school-age children actually like to play, therefore teachers must be creative in developing learning that contains elements of play. This study aims to find out how the picture and picture strategy uses the students' learning interest in science subjects. Research using qualitative methods data collection techniques observation and interviews. The subject of this research comes from MI students in Dusun V Tanjung Bandar Khalifah Kec. Percut sei sir. The research results are; first, the picture and picture learning strategy has a strong influence on students' learning interest in the science subject on butterfly metamorphosis. Second, the use of picture and picture learning strategies is proven to be able to provoke students' activeness and courage. Third, this strategy can also improve students' creative thinking skills because students are asked to arrange pictures and tell them.

References

Aminatun, I., Setyaningrum, W. N., & Setiawaty, R. (2022). “Implementasi Model Picture and Picture untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Muatan Materi Flora Fauna pada Siswa Sekolah Dasar: Kajian Literatur” Seminar Nasional LPPM Ummat, 1(1). http://journal.ummat.ac.id/index.php/semnaslppm/article/view/9366.
Assingkily, M. S. (2021). Metode Penelitian Pendidikan: Panduan Menulis Artikel Ilmiah dan Tugas Akhir. Yogyakarta: K-Media.
Fauziddin, M., & Mayasari, D. (2018). “Pemanfaatan Metode Picture and Picture Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Rendah di Sekolah Dasar” Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(2). https://doi.org/10.31004/jpt.v2i2.674.
Haryadi, T., & Aripin, A. (2015). “Melatih Kecerdasan Kognitif, Afektif, dan Psikomotorik Anak Sekolah Dasar Melalui Perancangan Game Simulasi “Warungku” ANDHARUPA: Jurnal Desain Komunikasi Visual & Multimedia, 1(02). https://doi.org/10.33633/andharupa.v1i02.963.
Husniatun, H. (2020). “Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Muatan Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas 1-A SDN 03/IX Senaung” Jurnal Literasiologi, 3(2), 69–81. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v3i2.95.
Indriani, F. (2015). “Kompetensi Pedagogik Guru dalam Mengelola Pembelajaran IPA di SD dan MI” Fenomena, 7(1). https://doi.org/10.21093/fj.v7i1.267.
Kuraedah, S. (2016). “Penerapan Metode Picture and Picture dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V B di MIN Konawe Selatan Kec. Konda Kab. Konawe Selatan”Al-Ta’dib: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 9(1). http://ejournal.iainkendari.ac.id/al-tadib/article/view/506.
Muhammad, A. F. N. (2017). “Model Kepemimpinan Guru dalam Proses Pembelajaran di Kelas pada Jenjang SD/MI” Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 4(1). https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v4i1.1443.
Nurlianti, N., & Napratilora, M. (2020). “Pelaksanaan Metode Pembelajaran Picture and Picture oleh Guru Fikih di Madrasah Ibtidaiyah Al-Rasyid Simpang Tiga Sungai Luar Kecamatan Batang Tuaka” MITRA PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 6(1). https://doi.org/10.46963/mpgmi.v6i1.94.
Praseptia, D., & Zulherman, Z. (2021). “Pengaruh Model Pembelajaran Picture and Picture Terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5). https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/1073.
Pratiwi, N., & Aslam, A. (2021). “Pengaruh Model Pembelajaran Picture and Picture Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa di Sekolah Dasar” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3697–3703. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1081.
Putri, B. F. (2019). “Penerapan Picture and Picture dalam Prestasi Belajar IPA dan Keaktifan Belajar Siswa” Prosiding Seminar Nasional PGSD. https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/sn-pgsd/article/download/4713/2414.
Putro, K. Z. (2016). “Mengembangkan Kreativitas Anak Melalui Bermain” Aplikasia, 16(1), 19–27. http://ejournal.uin-suka.ac.id/pusat/aplikasia/article/view/1170.
Rofik, K., et.al. (2020). “Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Picture and Picture Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam” Akademika, 9(01). https://doi.org/10.34005/akademika.v9i01.814.
Suharti, T. (2018). “Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Metamorfosis dan Metagenesis Menggunakan Kolaborasi Model Picture and Picture dan Media Lagu pada Siswa Kelas VII-G SMP Negeri 11 Madiun Tahun Pelajaran 2016-2017” Jurnal Refleksi Pembelajaran (JRP), 3(1), 1-6. https://ejurnalkotamadiun.org/index.php/JRP/article/view/20.
Susanti, P. A. & Kusmariyani, N. N. (2017). “Penerapan Model Picture and Picture Berbasis Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Hasil Pengetahuan IPA” Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(2). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JISD/article/view/10144.
Uno, N. (2020). “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Picture and Picture dalam Meningkatkan Hasil Belajar” Educator (Directory of Elementary Education Journal), 1(2). https://doi.org/10.58176/edu.v1i2.83.
Wahjuni, S. (2018). “Model Pembelajaran Picture and Picture” Jurnal Pendidikan: Riset dan Konseptual, 2(4). https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v2i4.84.
Widyawati, W. Y. (2019). “Keefektifan Model Pembelajaran Picture and Picture dalam Keterampilan Menulis untuk Tingkat Universitas” KREDO : Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 2(2). https://doi.org/10.24176/kredo.v2i2.3027.
Published
2023-06-27