PEMBENTUKAN KEPRIBADIAN AKHLAK ISLAMI SISWA SEKOLAH DASAR
Abstract
The formation of the character of the child actually starts early, from home and then continued by educational institutions (schools). This study aims to analyze the formation of islamic personalities of elementary school students. Using the study approach, the results show that there are many ways that can be done in shaping the personality of learners. Because parents do not have enough time and a more comprehensive educational capacity, teachers are an extension of the hands of parents in shaping their child's personality. Efforts that can be made by teachers are through: 1) indoctrination approach, 2) moral reasoning approach, 3) forecasting concequence approach, 4) value classification approach, and 4) ibrah and amtsal approach.
References
Ash-Shabuni, Muhammad Ali dan Iman Jalaluddin As-Suyuti. Ringkasan Tafsir Ibnu Katsir I. Bandung: Jabal, 2013.
Aziz, Mursal. Pendidikan Agama Islam: Memaknai Pesan-pesan Alquran. Purwodadi: CV. Sarnu Untung, 2020.
Daradjat, Zakiah. Ilmu Jiwa Agama. Jakarta: PT.Bulan Bintang, 2005.
Darajat, Zakiah. Membina Nilai-Nilai Moral di Indonesia. Jakarta: Bulan Bintang, 1968.
Djaali. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 2004.
Hasbi, Artani dan Zaitunah. Membentuk Pribadi Islam. Surabaya: PT. Bina Ilmu, 1989.
Hendriana, Evinna Cinda dan Arnold Jacobus. “Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Melalui Keteladanan dan Pembiasaan” JPDI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 1 (2) 2006: 25-29. https://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JPDI/article/view/262.
Iswan, Furisa Rahmi, Ati Kusmawati. “Pembentukan Karakter Islami Pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Pendekatan Konsep Sidiq, Tabligh, Amanah, Fathonah, Istiqomah (STAFI)”, dalam Jurnal Islamadina: Jurnal Pemikiran Islam, 20 (2) 2019: 129-141. http://www.jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/ISLAMADINA/article/vie w/5129.
Lickona, Thomas. Character Matters: Persoalan Karakter Bagaiman Membantu Anak Mengembangkan Penilaian Yang Baik, Integritas dan Kebajikan Penting Lainnya. Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2012.
Mulyana, Rohmat. Mengartikulasikan Pendidikan Nilai. Bandung: Alfabeta, 2004.
Najari, M. Usman. Al-Qur’an dan Ilmu Jiwa, Cet. II. Bandung: Pustaka, 1997.
Napitupulu, Dedi Sahputra. “Implementasi Pendidikan Karakter Pada Lembaga Pendidikan Islam”, dalam Jurnal ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 9 (1) 2018: 67-80. https://ejurnal.iainlhokseumawe.ac.id/index.php/itqan/article/view/167.
Napitupulu, Dedi Sahputra. Etika Profesi Guru Pendidikan Agama Islam. Sukabumi: Haura Utama, 2020.
Raharjo, Sabar Budi. “Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia”, dalam Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16 (3) 2010: 229- 238. https://dx.doi.org/10.24832/jpnk.v16i3.456.
Sunarto dan B. Agung Hartono. Perkembangan Peserta Didik, Cet. II. Jakarta: Rineka Cipta, 2002.
Syarif, Adnan. Psikologi Qur’ani. Bandung: Pustaka Hidayah, 2003.
Zed, Mestika. Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2008.