Peran Guru Dalam Mengorganisasikan Kelas Inklusif di SLB ABC Melati Aisyiyah
Abstract
Inclusive education is basically an effort to meet the educational needs of all children with a focus on vulnerable groups of marginalization. With inclusive education, it is hoped that education for all children can be implemented not just as a slogan but can really protect all children without exception. The method used in writing this journal is the qualitative method. The descriptive data obtained is in the form of words, descriptions, and behaviors expressed in the form of reports. The role of teachers in forming inclusive classes in Special Schools (SLB). As an educator, the role of teachers is critical in shaping inclusive classrooms that provide quality and supportive education for all students, including those with special needs.
References
Anurogo, D., & Napitupulu, D. S. (2023). Esensi Ilmu Pendidikan Islam: Paradigma, Tradisi dan Inovasi. Malang: Pustaka Peradaban.
Aziz, Mursal et al. “Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadis Dengan Metode Bernyanyi di Madrasah Ibtidaiyah”, Edutainment: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kependidikan, Vol. 12 (1) 2024.
Bunga, M. K. (2020). Peran Guru dalam Mengelola Kelas Inklusif Anak Berkebutuhan Khusus Di Sdk Sta. Maria Assumpta Kota Kupang. SPASI: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Dasar, 1(2), 124-131.
Hikmawati, F. (2020). Metodologi Penelitian. Depok: PT RajaGrafindo Persada.
Mansur, M. (2019). Pendidikan Inklusif. Yogyakarta: Parama Publishing.
Mintarsih, E. (2017). Pengelolaan Kelas Di Sekolah Inklusi. UNIK (Jurnal Ilmiah Pendidikan Luar Biasa), 2(1), 56-70.
Napitupulu, D. S. (2020). Etika Profesi Guru Pendidikan Agama Islam. Sukabumi: Haura Utama.
Nasir, M. F. A. (2024). Membangun Madrasah Inklusif: Upaya Menuju Sekolah Ramah Diversitas Melalui Implementasi Pendidikan Inklusif di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(1), 21-44.
Nuraini. (2023). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Inklusi dan Sekolah Luar Biasa. Sukabumi: Jejak.
Nurfitriani, R., & Hidayat, M. A. (2020). Strategi Pengelolaan Siswa ABK Jenis Tunagrahita di Kelas Inklusi. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 78-92.
Pande, M., S. (2018). Inclusive Education Blocks 1&2. Karnataka: Mangalore University.
Pramansyah, A & Parojai, M., R. (2024). Pendidikan Inklusif dalam Era Digital. Bandung: Wisina Media Utama.
Rasyada, A., Zulfah, R., & Hasanah, U. (2022). Peran Guru dalam Proses Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus di SDLBN 1 Amuntai. Islamic Education, 1(1), 1-8.
Setiawan, I. (2020). A to Z Anak Bekebutuhan Khusus. Sukabumi: Jejak.
Sukadari. (2009). Model Pendidikan Inklusi Dalam Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Sariharjo: Kanwa Publisher.
Syahrum & Salim. (2012). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Ciptapustaka Media.
Wijaya, D. (2019). Manajemen Pendidikan Inklusif di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.