Strategi Pembelajaran Al-Qur’an Pada Tigkat Usia Dasar: Analisis Pada Materi Kandungan Al-Qur’an

  • Zainul Arifin Universitas Islam Zainul Hasan Genggong, Indonesia
  • Siti Khadizah Tambunan MAN 2 Labuhanbatu Utara, Indonesia
Keywords: Learning Strategies, Qur'an, Contextual Approach

Abstract

This study aims to analyze the Qur'an learning strategies implemented at MIS Islamiyah, particularly in relation to the content of the Qur'an. Various strategies, such as lectures, discussions, the use of digital media, and contextual approaches, are employed to enhance students' understanding of the content of the Qur'an. The results of the study indicate that digital media, such as educational videos and interactive applications, are effective in increasing students' interest and facilitating more flexible learning. Students are also able to better understand the meaning and moral messages contained in the Qur'an through a contextual approach that relates the teachings of the Qur'an to real life. However, the main challenges faced are time constraints, uneven technological infrastructure, and difficulties in understanding the context of certain verses. This study makes an important contribution to developing Qur'an learning strategies in Madrasah Ibtidaiyah by offering insights into the challenges faced and providing recommendations for improving the effectiveness of Qur'an learning through innovative approaches and more in-depth digital media.

References

Amin, Nursyamsi. “Efektivitas Pembelajaran Inovatif Dengan Pendekatan Kontekstual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Terpadu Siswa MtsS Manongkoki Kabupaten Takalar.” Didaktika: Jurnal Kependidikan. South Sulawesi Education Development, 2021. https://doi.org/10.58230/27454312.159.
Angggriyani, Farida Catur Wahyu. “Pendekatan Kontekstual Dalam Kegiatan Belajar Mengajar.” Al-Rabwah. Sekolah Tinggi Agama Islam Sangatta Kutai Timur, 2021. https://doi.org/10.55799/jalr.v14i01.42.
Awaluddin, A Fajar Awaluddin A Fajar, A Fajar Awaluddin, and Winona Lutfiah Winona Lutfiah Winona Lutfiah. “Pendekatan Pembelajaran Dalam Dunia Pendidikan Perspektif Al-Quran.” Al-Wajid: Jurnal Ilmu Al-Quran Dan Tafsir 2, no. 2 (2021).
Aziz, Mursal. Materi Pembelajaran Aksara Arab Melayu & Tahfizhul Qur’an Juz 30. Malang: Ahlimedia Press, 2022.
———. Pendidikan Agama Islam: Memaknai Pesan-Pesan Alquran. Purwodadi: Sarnu Untung, 2020.
Aziz, Mursal & Zulkipli Nasution. Metode Pembelajaran Baca Tulis Al-Qur’an: Memaksimalkan Pendidikan Islam Melalui Al-Qur’an. Medan: Pusdikra MJ, 2020.
Aziz, Mursal et.al. Ekstrakurikuler PAI (Pendidikan Agama Islam):Dari Membaca Alquran Sampai Menulis Kaligrafi. Media Madani. Serang: Media Madani, 2020.
Hanum, Latifah. “Pembelajaran Al-Qur’an Hadis Berbasis Kontekstual Di MTs. Pendidikan Agama Islam Medan (Studi Kasus Pada Pembelajaran Daring).” Fitrah: Journal of Islamic Education 2, no. 1 (2021): 66–79. https://doi.org/10.53802/fitrah.v2i1.62.
Hidayah, Febrianti Nurul. “Implementasi Pembelajaran Kontekstual Pada Perkuliahan Berbasis Praktik.” Jurnal Penelitian Kebijakan Pendidikan. Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan, 2023. https://doi.org/10.24832/jpkp.v16i1.783.
Irfan, Muhamad. “Implementasi Model Pembelajaran Kontekstual Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Akhlak Peserta Didik.” QATHRUNÂ 7, no. 2 (2020): 83. https://doi.org/10.32678/qathruna.v7i2.3535.
Majid, Ahmad Farham. “Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Penerapan Pendekatan Kontekstual Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama.” Alauddin Journal of Mathematics Education. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 2023. https://doi.org/10.24252/ajme.v4i2.33711.
Mursal Aziz & Zulkipli Nasutio. Al-Qur’an: Sumber Wawasan Pendidikan Dan Sains Teknologi. Medan: Widya Puspita, 2019.
Mursal Aziz & Zulkipli Nasution. Strategi & Materi Pembelajaran Al-Qur’an Hadis: Upaya Mewujudkan Pendidikan Agama Islam Yang Religius. Pena Persada. Banyumas: Pena Persada, 2021.
Muthmainnah, Muthia, Muh. Abdi Imam, Achmad Abubakar, and Hamka Ilyas. “Analisis Asbābun Nuzūl Ayat-Ayat Ekonomi Melalui Pendekatan Kontekstual.” Al-Amwal : Journal of Islamic Economic Law. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo, 2023. https://doi.org/10.24256/alw.v8i2.4322.
Nurokhmiyati, Nurokhmiyati. “Efektivitas Metode Sorogan Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Al Qur`an.” Al-Khos: Jurnal Pendidikan Agama Islam. MGMP PAI SMP D.I. Yogyakarta, 2021. https://doi.org/10.62808/al-khos.v1i2.7.
Qurotul’ain, Asasul Baidlo. “Pendekatan Kontekstual Dalam Pembelajaran Quran Hadis Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Madrasah Aliyah.” Jurnal El-Hamra : Kependidikan Dan Kemasyarakatan. Amerta Media, 2024. https://doi.org/10.62630/elhamra.v9i3.325.
Saleh, Kurnia A, and Sitna Maryam Saleh. “Efektivitas Pembelajaran Statistika Melalui Pendekatan Kontekstual Pada Siswa Kelas XII IPS Man 2 Halmahera Utara.” EDUKASI. LPPM Universitas Khairun, 2023. https://doi.org/10.33387/j.edu.v21i2.6301.
Siami, Siti Nur. “Implementasi Model Pembelajaran Kontekstual Di Ra Salafiyah Kalimas Kabupaten Pemalang.” Al-Athfal. Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Pemalang, 2021. https://doi.org/10.58410/al-athfal.v2i1.537.
Sukino, Sukino. “Pengembangan Kurikulum Dan Pendekatan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kontekstual.” Belajea: Jurnal Pendidikan Islam 8, no. 1 (2023): 1. https://doi.org/10.29240/belajea.v8i1.6597.
Warsah, Idi, Ummul Khair, and Krismawati Krismawati. “Implementasi Pendekatan Kontekstual Dalam Pembelajaran Pai Di Sekolah Dasar.” Jurnal Elementaria Edukasia. Universitas Majalengka, 2020. https://doi.org/10.31949/jee.v3i2.2262.
Yusup, Ahmad Fatoni David Jazuli, Hanin Niswatul Fauziah, Muhamad Khoirul Anwar, and Titah Sayekti. “Efektivitas Model Pembelajaran Kontekstual Dengan Pendekatan Outdoor Learning Terhadap Kemampuan Menyelesaikan Masalah Peserta Didik.” Jurnal Tadris IPA Indonesia. STAIN Ponorogo, 2021. https://doi.org/10.21154/jtii.v1i3.191.
Published
2025-06-18
Section
Articles